Camino 9

Ja, dat de engelen je mogen beschermen.......

Totaal onverwacht maak ik een flinke schuifduik vanmorgen. Vol voorover mét 12 kg rugzak gewicht erboven op. De schade valt gelukkig mee, slechts een paar schaafwonden. Vrij snel waren twee Amerikaansen ter plekke die ik net daarvoor voorbij gelopen was. Vijf dagen hadden ze moeten rusten, een van beide had haar enkel omgeslagen. Tot overmaat van ramp passeerden zojuist twee fietsers en eentje haakte aan haar rugzak en pats, weer mis. Het kan dus veel erger.

De verhalen over zij die het niet halen zijn legio zo vernam ik van hen. Er wordt wat afgeleden op de camino. Tot op heden kende ik er nog geen een van. Behalve die Spaanse zojuist, die gewoon op de weg ging liggen, ze lacht voor de foto, maar ze zat helemaal stuk.

Zeg, kun je ookafvallen aan je hoofd ? Ik moest mijn zonneklep vandaag weer een tandje strakker zetten anders valt ie over mijn ogen. Vreemd of niet ? Gisteren deelde ik een 2-persoons kamer met de 24-jarige Sophie uit Hamburg. Ze had sinds de camino geen krant of internet aangeraakt. 'Ik denk aan niets, mijn hoofd is leeg, ik kijk alleen naar de landschappen en de rugzak voor me, en ik loop'.Toegegeven, ik vind dit grandioos.

Nee, die ervaring heb ik niet. Guillermo uit Mexico (zelfde bouwjaar als ik) zei me op een ochtend: 'Vandaag ben ik 20'. Verbaasd keek ik hem aan. 'Van St.-Jean tot Santiago zijn 26 etappes. Elke dag verwerk ik twee jaar van leven. De camino is zó helend; ik gooi het negatieve weg en inhaleer het licht van de camino. Luz, el camino es lleno de luz' (de camino is een en al licht).

In navolging van Guillermo volgen een aantal zijn inspirerend voorbeeld. Ik ben een van hen. Vandaag ben ik 32 jaar.

Lopen maakt je hoofd leger, vandaar misschien dat tandje minder.

Reacties

Reacties

Esther, je oudcollega en verjaarsgenootje

Lieve Diny, even biechten dat ik je een maandje niet meer steeds gelezen heb. Maar nu heb ik alles weer ingehaald en ik blijf verschrikkelijk jaloers, toch wel. Ik vind het knap dat je steeds de moeite neemt om het thuisfront van je belevenissen op de hoogte te stellen. Mochten Ton en ik ooit nog gaan lopen (wie weet naar een ander eindpunt, maar wellicht ook naar Santiago) dan stel ik me voor dat we meer zoals je kamergenootje van afgelopen nacht zullen zijn: lak aan de wereld en alleen met onszelf onderweg. Ieder zijn eigen manier.
Ik bedacht dat je misschien een aantal zorgen bent kwijtgeraakt onderweg en daarom kun je je pet wat strakker zetten...
Sei herzlichst umarmt!

Betty

Wat geweldig toch al die ervaringen en dan nog wel wereld kampioen voetballen zien en dan nog wel Spanje -Nederland .zo onsportief vond ik de Hollanders niet , maar ja de de Spanjaarden konden er ook wat van Diny een beetje chauvinistisch ben ik toch wel maar wat zul je genoten hebben daar.Je begint al aardig richting Santiago te komen ?Ik heb echt bewondering voor je hoe je dat allemaal voor elkaar krijgt.Zou best een stuk met je mee willen lopen maar ja helaas.
take care lieve Diny.

Liefs Betty

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!