Camino 8 - León 2 - David

Op naar het Centro de Masajes. Het is 10.00 uur. Voor die tijd beweegt er niks in Spanje. David is de naam. € 20,-- voor 10 minuten, wel erg duur flitsthet door mijn hoofd. Ik moet een half uur wachten maar dat blijkt niet erg. De wanden hangen vol met ansichtkaarten en brieven van pelgrims uit de hele wereld die in Santiago aangekomen zijn en volgens hun schrijven daar nooit zouden zijn gekomen zonder zijn goede hulp en adviezen. En ja hoor, er hangt ook een kaart van Hape Kerkeling bij. Dat belooft veel goeds.

Dan ben ik aan de beurt. David blijkt een zeer aimabel persoon te zijn. Hij inspecteert de hele boel en gaat een massage met kampfergel doen. Het warme weer en de drukte in deze tijd op de camino zijn niet bepaald gunstig, zo concludeert hij.Op zijn kaartje staat: pilgrem´s aid/chiromassage. David heeft de camino drie keer gedaan, ook een keer de Norte, waaronder één keer te paard. Hij weet als geen ander welke ontberingen de doorsnee pelgrimmoet doorstaan. De op te volgen adviezen zijn: de 2 bovenste tanden van de schoenenniet dichtstrikken,2 bananen per dag, 3-4 liter water drinken, de koelgel gebruiken, s´avondsmet ijsblokken de pezen masserenen de homeopathische arnica tabletjes nemen. Zo kan ik mooi de hele handel aan poeders en pillen die ik had in de prullenbak mikken. Da´s tevens mooi meegenomen voor het minderen van gewicht.

Aan het einde,na ruim 3 kwartier, houdt hij een hand op mijn voorhoofd en de andere op de zonnevlecht en vertelt een prachtig mooi verhaal. Mijn voeten voelen heerlijk koel aan. Op het kaartje dat ik meekrijg schrijft David: ´que los angeles te protejan´ (dat de engelen je mogen beschermen). Hoe bijzonder, en ik laat de engelelen zien die ik meekreeg op deze reis van mijn zus Ria en mijn vriendin Wilma. En net als destijds bij Miguèl in Villatuerte verlaat ik deze praktijk mert dikke rode ogen.

Ik hoef slechts € 20,- te betalen en weet zeker dat ik Santiago haal. Hoe prachtig en vol moois is toch die camino ¡

Reacties

Reacties

Ger

Ha Diny, mooie verhalen weer. Je leeft nu echt in een andere wereld. Doet me denken aan Alice in Wonderland. Heb je de vogelverschrikker ook al ontmoet?
Disfrute el camino, las conversaciones, las tapas y copas!
Wij maken ons op voor een spannende finale. Het zal oranje en rood/geel kleuren in huis. Voor de zekerheid heb ik nog wat vrienden uitgenodigd om de balans niet naar rood/geel te doen omslaan. Ha, ha. Het zal in Spanje ook wel zeer intens beleefd worden. Als je ziet hoe dat op reguliere competitieavonden al in de bars bekeken wordt, dan weet ik zeker; het wordt een heet avondje in Spanje!

Jannie

Haha, dan zijn 20 euro nog maar een peuleschilletje als je zo weer naar buiten komt, niet? :D En toch goed dat je meegereden bent naar León, soms moet je ook een beetje lief voor jezelf zijn! :) Komt helemaal goed, Diny|! Zet hem op en geniet ervan!! Liefs

Ria

Wat heb je toch weer mooi geschreven. Wat de camino met een mens doet kun je natuurlijk alleen maar beseffen als je hem zelf loopt maar toch......... kan ik me er iets bij voorstellen..............
Het verhaal bij David is weer heel bijzonder en van je rode ogen moest ik ook even slikken. Hou de engeltjes maar goed bij je dan ga je samen met je doorzettingsvermogen en veel volharding Santiago zeker halen.
En zondag ben ik heel benieuwd wie de finale gaat halen. Wij kijken samen met Sjaak z'n familie en ik ben benieuwd van waaruit jij het gaat zien.

Liefs en een dikke knuffel van je zusje Ria

wilma

Nou Diny zoveel hulp en zegen in 10 min en dat voor €20.00 dat is bijna voor niks.
En ook bij ons is het nu snik heet net zoals bij jullie.
Je wilt niet weten hoe Oranje Nederland er op dit moment uit ziet,alles en iedereen is in Oranje of iets wat er op lijkt gehuld.Ik ben benieuwd naar jouw verhaal van de wedstrijd hoe jij dat gaat ervaren tussen al die spanjaarden daar!
Diny in gedachten ben ik regelmatig bij jou, en ik weet zeker dat je bij de feestdag van Santiago aanwezig zult zijn.
En vol verwachting kijk ik alweer halsreikend uit naar jou volgende verhaal.
Hou je haaks en tot de volgende keer Toi Toi Toi.
En een dikke kus op beide wangen van Je Zus Wilma.

Maarten

Diny-tje bonjour,

Lang niets van me laten horen, maar dat wil niet zeggen dat ik je niet op de voet volg; je bent een bikkeltje. Natuurlijk haal je Santiago, daar heb ik nooit geen minuut aan getwijfeld!
Instaleer je vananvond maar tijdig bij een TV scherm, want na de wedstrijd ben je plotseling een stuk populairder. Zoals je weet is de afstand nu nog maar 300 km. ,dus een eitje voor je.

Hou je haaks, we volgen je!

rietje de Jongh

Diny,
geniet van je verhalen, je belevenissen, je fotos.
wij 9 zijn maar halve bikkels iin vergelijking met jou.
hou vol. maarten zou zeggen: komt allemaal goed boel.
liefs
rietje

Wilma D.

Lieve Diny,
Wat een mooi verhaal over David, hopelijk werpt zijn behandeling z´n vruchten af...
Ook kreeg ik een brok in mijn keel toen ik las over de engelen...dat ze hun goede werk maar voort zetten...
Je zult er als Hollandse wel aan moeten geloven in het feestvierende Spanje, sterkte!
Liefs Wilma.

Hans

Ha die Diny,

Weer eens een berichtje uit Zuid-Limburg. Mimy en ik volgen met veel plezier en interesse je avonturen tijdens je voettocht door Frankrijk en Spanje naar Santiago.

Lekker onthaasten en genieten van je ontmoetingen met leuke, lieve, gastvrije en soms aparte mensen; de afwisselende landschappen, desolate dorpen en mooie steden; de cultuur en de lekkere streekgerechten bij een goed glas wijn....
Het zijn levenservaringen die niemand je kan afnemen en die je als mens sterker zullen maken. We gunnen je van harte een fijn vervolg van je tocht en... doe rustig aan. Waar nodig neem je maar weer een snipperdag.

We zullen je tocht vanaf zondag a.s. 20 dagen niet kunnen volgen daar we op vakantie zijn in Vietnam en Cambodja.

Hou je haaks!

Groetjes mede namens Mimy,

Hans
en

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!