Camino 7 - León

Op de meseta is het heet, heel heet. Ook in El Burgo Ramero of all places. De Spanjaarden onderweg zeggen nog steeds: buen camino maar voegen er meteen achteraan; qué calor (wat is het heet ¡). De zakdoek die ik cadeau kreeg van die lieve Julián in Navarette bewijst goede diensten. Eergisteren sprak ik een pelgrim uit Tenerife, die ging s´morgens om 3.00 uur vertrekken...het zijn vooral de Spanjaarden die de hitte vervloeken.

Dik feest overigens gisteravond inEl Burgo bij de wedstrijd Spanje-Duitsland. Geen leuker land volgens mij dan Spanje om voetbal te kijken. De lokale bar had de tv buiten neergezet en met wel 50 man zaten weop de stoep te kijken. Alsof ze zelf in het stadion aanwezig zijn die Spanjaarden; klappen, toeteren, aanmoedige, schelden en juichen. En dat allemaal onder het genot van een tapas en een drankje.

En zo vertrek ik de volgende ochtend met Pedro en Rose uitMexico richting León. In Mansilla de las Mulastreffenwe de boys en gaan we samen ontbijten. Dat was het plan. Maar alles loopt anders. De jongens zijn nergens te bekennen en hun mobielgeeft geen reactie. Pedro, 74 jaar heeft het maar druk met ´zijn´ jongens.Rijden én bellen valt niet mee. Ik leer veel Spaanse vloekwoorden deze dag. Tien kilometer voor León hebben we ze dan eindelijk te pakken. Manolo loopt met z´n fiets aan de hand, zijn derailleur is gebroken. De reis gaat nu dus linea recta naar de fietsenmaker in León. Deze laatste heeft zijn hond alvast van een Spaanse vlag voorzien om in de sfeer te komen voor zondag. Na een verlaat ontbijt met z´n allen, vertrek ik naar het adres dat Didier me had getipt.

Het blijkt een schot in de roos, deze residencia universitaria ´Miguel Unamuno´. Een eigen kamer mét douche en toilet, onder de rook van de kathedraal en dat voor € 22,-. Het voelt als een vier sterren hotel. Als ik aankom zit Didier me op te wachten en het is erg leuk hem na ruim 14 dagen terug te zien. Tegelijkertijd komt Marie, een jonge studenteuit Valenciennes binnen. Ik ken haar al vanaf dag twee van deze reis maar heb haar weken niet meer gezien. Marie heeft liefdesverdriet en wil rust en niet in een albergue slapen deze keer. De relatie met haarSpanjaard is om voor haar onduidelijke reden opeens verbroken.Misschien een communicatie probleem ? Marie spreekt behalve haar moerstaal drie woorden Engels. We troosten haar. Twee weken op de camino is in het échte leven misschien wel een jaar, zo verzucht Marie.

Twee weken had ik Didier niet meer gezien. In camino termen is dat lang en een pelgrim maakt veel mee in korte tijd. We hebben dus gespreksstof genoeg en kunnen op de late avond niet anders concluderen dan dat de camino een metafoor voor het echte leven is.

Ik tref het met hem, hij is een wijnkenner bij uitstek en zo proberen we zo´n beetje alle soorten witte wijnen van León en omstreken uit. Die zijn overigens niet mis. Om middernacht, veel te laat voor een pelgrim, gaat we naar huis. s´Morgens om acht uur sta ik (pas) op. Didier enMarie zijn al lang vertrokken.

León is trouwens een prachige stad en doet gezellig aan. Ruimer opgezet dan Burgos. Natuurlijk is er de kathedraal die de meeste vierkante meters glad-in-lood heeftin de wereld.Maar de St. Isidores kerk annex museum iszo nog mooier. Fresco´s uit, naar men schat, ergens rond 1050 en de koningen van León liggen er begraven. León heeft natuurlijk ook haar prachtige parador (dat zijn 4-5 sterren hotels veelal in oude monumentale gebouwen) in het oude hospitaal dat ooit dienst deed als ziekenhuis voor pelgrims.

Zondag gaat het gebeuren, Spanje-Nederland.Ik hoef maar te zeggen dat ik uit Nederland kom en dat levert gegarandeerd veel gespreksstofop.De Spaanse vlaggen bepalen het straatbeeld. Om 22.00 uur wijst te thermometer op straat 34 graden aan..............

Reacties

Reacties

Helmi

Nou Diny, wat allemaal verhalen. Ik heb ze stuk voor stuk gelezen. Maar 1 ding, of je nu aan het lopen bent in Spanje of in Nederland, het is hier 's avonds ook nog boven de dertig graden! Hou je goed.
Helmi

Annemie.

Ha Diny.

Gezien je verhalen heb je alles weer onder controle!
We hebben hier niet aan je getwijfelt.
Peter wist dit zaterdag ook te melden.
Hij is, net als wij, trots op de manier zoals je je belefenissen beschrijft.

Ons feest was overigens leuk, warm en gezellig.
Ze zeggen wel eens, hoe ouder, hoe gekker. Nou dat was te merken. Henk heeft er uiteindelijk de sproeier op gezet.
Het was inmiddels licht toen we naar bed gingen.

Als je terug bent drinken we er samen nog een paar op.

De termometer wees hier gisteren overdag 40 graden aan, sávond koelt het maar weinig af, ( 29 graden).
Ook de temperaturen rondom de voetbalwedstrijd morgen stijgen!

Liefs, Annemie.

Betty

Ha Diny ,wat geweldig dat je dit stuk in de hitte toch bent bent doorgekomen ik leef met je mee en lees al je verhalen.Wat een inpact zal deze reis op je hebben met al die leuke lieve mensen die je op deze reis ontmoet super.en dan vanavond zit je wel in het hol van de leeuw met deze voetbal wedstrijd en ook hier gaat er veel buiten gekeken worden vanwege deze heerlijke zomer.Geniet ervan met al die spanjaarden om je heen dat zal een belevenis zijn en zeker als ze gaan winnen dat maak je niet vaak mee.

Lieve groetjes
Betty

Jana

Wat ´n reis, Diny ! Ik heb niet alles kunnen lezen - ik wacht gewoon geduldig totdat over ´n tijdje je Caminoreisverhalenboek uitkomt :), maar af en toe stort ik me in je verhalenwereld en dan is ´t echt ongelooflijk mooi, gek en zooo speciaal om te lezen !
We hebben nu net vakantie, dus dan zal ik nog iets vaker heerlijk koel op je site surven. Even lekker bijkomen, ben toch erg moe geworden - vooral van die hitte hier - en jij van de hitte daar. Zzzzomer ! Vakantiiiie ! Jippiiiiie !!
groetjes en hou je haaks !
Jana.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!