Camino 6 - La meseta

Op de Franse camino heet de hoogvlakte de Aubrac. Die in Spanje heet de Meseta. De meseta ligt tussen de steden Burgos en León. Zo´n 180 km. Tot aan de einder alleen maar graanvelden en campo. Af en toe een dorpje dat niet de de schoonheidsprijs verdient en dan druk ik me netjes uit. Het kan er heel, heel heet zijn in de zomer. Ik bevind me in El Burgo Ranero of all places. Ook eentje die niet de schoonheidsprijs zou verdienen. Maar El Burgo telt wél drie albergues ¡ Ze zijn er goed mee met de camino die dorpjes.

Voor de pelgrim is de meseta een vaak een beproeving, eindeloos recht is de camino met zicht op eindeloze graanvelden, nauwelijks schaduw en de zon die brandt. Het is vandaag bijna 40 graden. Als fietser vlieg je er in twee dagen overheen, zoals met Peter destijds in 2002. Als loper doe je er wel 6 dagen over. Iedereen heeft wel wat, ik ook. Mijn voeten zijn erg moe, de zolen bijna helemaal afgesleten aan een kant, kortom: ook ik lijd een beetje. Gisteren was de herberg vol en moest ik 8 km, lees: 2 uur, verder lopen. Het werd een etappe van 32 km, eigenlijk iets te veel voor Diny la peregrina.

Tja, en dan komt Jacobus te hulp.

Ik zit hier heerlijk (alleen) te eten in een restaurant. Naast me zit een oudere meneer met twee jongere mannen. Fietsers, dat zie ik aan hun kleding. Aan de andere kant zit een dame, ookalleen. Spanje zou Spanje niet zijn als we na korte tijd met zijnsamen zitten te eten en te kletsen. Carlos en Manolo (die laatste: iets te strak fietsbroekje maar ruwe bolster, blanke pit) fietsen naar Santiago vanaf Pamplona en Pete is hun peetvader, mét auto. Hijschijnt jarenlang de fysio van de nationale handbalselectie te zijn geweest en heeftin die hoedanigheid8 x de Olympische Spelen meegemaakt. De dame is een Mexicaanse. ´Als jullie willen, ik rij morgen naar Léon en jullie kunnen meerijden' zo biedt de ex-coach aan. Oeps, 2 etappes in één dag....en dat zonder te lopen. Ik voel schaamte opkomen maar aan de andere kant, ik weet dat wat er nog gaat komen tot Leon niet bijster geweldig is en zeker niet in deze hitte. Bovendien een dag extra rust in Léon, lijkt me niet verkeerd.

Vanavond gaan we vast met velen naar Spanje-Duitsland kijken, tot dan hebben ´we´ bedenktijd, want de Mexicaanse voelde ook de schaamte zo gaf ze toe.

En nu zitten we hier gewoon te hangen en moe te zijn met z´n allen, buiten in de wind onder een boom. 10 Nationaliteiten tel ik. We wisselen crèmes uit, tegen ontsteking, hete voeten, blaren en nog meer. Behalve de bars doen de farmicia´s langs de camino goede zaken.

De jongens overigens hebben een weblog met veel foto´s zeggen ze: carlosymendax.blogspot.com

Reacties

Reacties

os Rie

Hoi Diny,

Mooi maar ook zwaar die camino. Ga de schaamte voorbij en pak die lift met beide handen aan.
Neem een rustdag in Léon en ga daar maar lekker relaxen en rondkijken want daar is natuurlijk weer van alles te zien en te beleven. Ook hier wordt het weer heel warm weer. Watch your Achilles.................

Liefs Ria.

Yvonne Scheepers

Lieve Peregrina Diny,

Sluit me helemaal bij de woorden van jullie Rie aan, ook bij haar laatste waarschuwing. En nu is de pauze voorbij en moet ik rap terug naar de buis, want ook hier in Italië kijken we Duitsland - Spanje en zondag met z'n allen Nederland - ?? En alle Italiaanse collega's zijn nu ook hartstikke voor Oranje. Veel liefs, Yvonne

harry de kok

Dag Diny,
ik lees en zie dat het je goed gaat maar ook dat de tocht een soort overlevingstocht wordt. Het spaanse landschap op de hoogvlakte is rauw en, zeker in de zomer, weinig uitnodigend. In 1961 was ik in Burgos. Van die stad en zijn kathedraal was ik zeker onder de indruk. Zoals het landschap daar rauw kan zijn, zo kllinkt ook de spaanse taal soms rauw. des te meer valt op dat de spanjaarden zo vriendelijk zijn. In de spaanse burgeroorlog van ' 37 - '39 zijn de vreselijkste dingen gebeurd. Ook die horen bij dit volk. is die oorlog nog ooit onderwerp van gesprek ? In '61 liep Franco op zijn laatste benen en moest je telkens je paspoort laten zien. In vergelijking daarmee is er veel veranderd. Ik hoop dat een paar dagen rust je goed doen en je de gelegenheid bieden een nieuwe zonnebril aan te schaffen.

Harry

Wilma D.

Lieve Diny,

Natuurlijk neem je die lift aan!
Ook een pelgrim mag soms een mazzeltje hebben, ook dat moet blijkbaar gebeuren op je pad moet je maar denken...
Geniet maar van die extra rustdag!
Liefs,
Wilma

Jan van Rest

Hallo Diny,
Wat zei die goede man een paar verhalen geleden: "Luister naar je voeten." 40 graden is geen kattenpis.
In elk geval wens ik je zondag een een prima TV-scherm in een opgewekt gezelschap. Of het opgewekt blijft, blijkt wel uit het verloop van de wedstrijd.
Groeten en sterkte en laat je niet kisten.
Jan & Jeanne

annemie

Ha Diny.

Alleen de temperatuur kan ik aanvoelen , niet je voeten.
Ik zou zeggen: "Glaasje op en laat je rijden".
Ik hoop dan dat je vanavond, onder het genot van de nodige natjes, ook van de wedstrijd Nederland - Spanje kunt genieten.
Wij doen dat in ieder geval.
De Vangrail heeft buiten een groot scherm opgesteld.

"HUP DINY EN HUP HOLLAND"!

Annemie.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!