Camino 5 - Castrojeriz en Maria-Jésus

Vandaag kom ik door Castrojeriz. Anne, die van gîte la petite Lumière in Moissac, zei me 1 juni 'als je zin en tijd hebt, ga dan naar het Convento de Santa Clara en doe zuster Maria-Jésus de groeten van me. Ze verkopen er trouwens heerlijk zelfgemaakte koekjes´. Ik heb een zwak voor kloosters dus op naar de zuster op deze prachtige zonovergoten zondagochtend.

Het is een beetje off-camino. Het klooster zie ik van de berg af al liggen. Een prachtig complex zo te zien. Op de stoffige zandweg die naar het klooster leidt, kom ik een schaapherder met zijn kudde tegen. Enige tijd later weet ik wie het is: Vincente de schaapherder van Castrojeriz. In het gemeentehuis is een foto expositie over markante mensen aan de camino, hij is er een van. Net zoals Zr Maria Immaculada, abdis van het Convento de Santa Clara, het klooster waar ik dus nu naar op weg ben.

Goed, rond 11.00 uur kom ik er aan. Voor mij is een Spaans echtpaar. Ze kopen koekjes die er inderdaad bijzonder uitzien. Ik hoor de zuster praten; 'leg het geld maar neer', en vervolgens draait het houten deurtje door en daar komen de koekjes. Enfin, ik ben aan de beurt en in mijn beste Spaans vertel ik het houten luik de reden van mijn komst. 'Geweldig', zegt de anonieme zuster, 'ik ga haar meteen roepen'. En daar komt zuster Maria-Jésus, althans daar ga ikmaar vanuit. 'Ja zeker', Anne kent ze goed want ze hebben nog weleens e-mail contact. ´Och´, zegt ze op een gegeven moment, ´gek toch om elkaar niet te zien, ik geef jede sleutel en kom maar naar boven´. En door het draaideurtje komtde sleutel. Naar boven dus en ja hoor, daar zit ze, Maria-Jésus, achter de tralies. Een jonge meid met sprankelende ogen en een lieve blik.

We keuvelen nog een kwartiertje door en dan neem ik afscheid want ze is aan het koken. Voorzichtig vraag ik ´mag ik een foto maken ?´ ´Natuurlijk, geen probleem, stuur je die dan ook door naar Anne ?´ Natuurlijk zuster ! 'Wacht even', zegt ze. Als afscheid geeft ze me een cadeautje; een Tau-kruisje aan een leren koordje.

Overigens de route vandaag is wonderschoon. In het plaatsje zelf maar weer eensde lokale winkel van Miet van Flip bezocht, maar helaas, ook hier geen geschikte zonnebril kunnen scoren.

Reacties

Reacties

Jannie

Wat bijzonder zeg, dat je naar binnen mocht komen! :D

annemie

Inderdaad heel bijzonder dat je binen mocht!
Ben ook blij dat je daar niet gebleven bent.

Liefs, Annemie.

Femke van Welsenes

Ik heb em ook nog altijd om m'n nek hangen, het TAU-kruisje uit Castrojeriz, en dat voelt heeeeel goed, nog ieder moment.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!