Camino 2 - Viva España

Spanje.
Zoals ik al zei, alles is anders hier. De landschappen zijn prachtig en weids. Ik hou van vergezichten dus dat is mooi meegenomen dus. De velden kleuren goud- en vaalgeel, de aarde is okerkleurig, dan weer vaalrood of roestbruin. De echte droogte moet nog komen. De graanvelden en wijngaarden staan er keurig bij. De echte droogte zal ongetwijfeld nog komen maar gisteren vertelde een Spanjaard dat Spanje dit jaar geen waterproblemen zal hebben, er is ook hier veel regen gevallen in het voorjaar.

Ik ben in Navarra. Op zijn Spaans uitgesproken klinkt het strak en stevig. Zo smaakt ook de wijn hier. Diep donker van kleur, stevig en robuust. Miguèl, ja die van La Casa Mágica, zei: In Navarra is het nog flink lopen geblazen, het gaat er op en neer. Als je straks in de Rioja komt is het hoogteverschil een stuk minder. Rioja wijn is trouwens, weet ik uit ervaring, lichter en soepeler. Ik heb geen idee overigens of er een oorzakelijk verband tussen deze beide feiten bestaat. Je merkt wel, tijdens zo'n 6 uur lopen per dag komen er allerlei gedachten in een mens op.

Spanje is léven, letterlijke en figuurlijk. In de locale bar is altijd volk en Spanjaarden praten druk en hard. Recht toe, recht aan, doe maar gewoon. Gewoon een fles wijn bij het eten en je drinkt maar wat je op kunt. Het hoort er standaard bij. Een wijnkaart heb ik nog nergens gezien. Praatjes hebben ze voor tien (ook de oudjes ¡) en een praatje maken is troef. Iedereen ziet aan je wat je hier komt doen en iedereen heeft wel een neef die ooit de camino heeft gelopen.

Gisteren liep ik op straat en een mevrouw met een kind van een jaar of drie groette. Toen het lieve kind niet 'hola' zei, sprak moeder haar vermanend toe: 'Zeg buen camino tegen die mevrouw want het is een peregrina'. Ik bedoel maar.

Hier in Spanje is de camino echt de camino. Eerlijk is eerlijk, veel dorpjes zouden leeg, verlate
n en onbetekenend zijn zonder de inkomsten van de peregrino´s. Dat zou zonde zijn want alleen plaatsnamen als: Puenta la Reina, Estella en Villamajor de Monjardín, zijn té mooi of niet te kennen. Over Villamajor de Monjardín komt misschien nog een verhaaltje.......

Reacties

Reacties

hilde

Hoi Diny, elke keer weer die enthousiaste verhalen ik geniet er van. Stel kennissen van ons uit Nederweert fietsen jou een dezer dagen voorbij. Prachtige foto's trouwens. Bezoek ook een dezer dagen de kathedraal met de haan en de hen in Santo Domingo. Bon Camino.

Jannie

Pfff, wat een mooie verhalen weer Diny, ik geniet er werkelijk van en droom af en toe een beetje weg, vooral bij al die verhalende beelden over de landschappen en de wegen :) Buen camino y que te vaya bien!! Besos!

Fernando

Hoy es un día triste. Ha muerto una gran persona, una gran mujer. Tenía tan sólo 14 años pero de una sensibilidad tal, que era capaz de escribir cosas como éstas:

"No hi ha res impossible en aquest món, això vaig pensar un dia d'estiu amb el cel clar, que estava sol sense fer res i també vaig pensar vull tocar el cel i ho vaig aconseguir, perquè en aquest món no hi ha res impossible".

Maria, agosto 2005

Es un poema dedicado a todos aquellos que se esfuerzan i consiguen, con su esfuerzo lo que se proponen.
Von Courage

Annemie

Ha Diny.

Weten ze zeker dat de droogte komt?
Volgens mij heeft die zich verplaatst naar ons.
Het is hier puffen.

wat de praatjes betreft kun jij toch goed met ze mee, of niet?

Mooie verhalen!

Liefs, Annemie.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!