Chemin 14 (Navarrenx)

Op naar Navarrenx. Maar 14 km want ik wil mijn pezen sparen. Kristin loopt wat verder vandaag. Ik ben heel benieuwd want ik ga logeren bij l'Alchimiste (de alchimist). Getriggerd door een paar van zijn spreuken onderweg leek het me een spannend adres. Bovendien afficheerde hij: maison d'artiste, dat moet wel heel bijzonder zijn.

Om 12 uur ben ik al in Navarrenx. De lokale kroeg heeft zowaar internet, Nederland speelt tegen Denemarken en het begint flink te regenen. Geluk alom dus. Om 15.00 uur loop ik naar mijn alchimist. Maison d'artiste, niets te veel gezegd. Je kijkt je ogen uit. Het huis hangt vol met spreuken en prachtige zwart/wit foto's. Jean-Gaëtan ontvangt me met een vers kopje koffie. Op hetzelfde moment komt Jean-Pierre binnen. Hem had ik ruim 2 weken voor het laast gezien bij de zusters in Figeac.

In de stromende regen gaan we om 18.00 uur naar de kerk. Zoals in meerdere plaatsen op de route is hier een ontvangst voor pelgrims. In Navarrenx sluiten ze dit af met een 'pot d'ami' (borrel). Er is zelfs een verkeersbord voor gemaakt ! Wederom ben ik in een andere ploeg terecht gekomen. Behalve Jean-Pierre en een Frans echtpaar ken ik niemand.

Het werd een interessante avond bij de open haard met J-Gaëtan en J-Pierre en ja, bij de alchimist wordt natuurlijk gesproken over astrologie, esotherie, filosofie, religie én de camino. Het leven is gecompliceerd; Eric, eergisteren in Arthez, na zijn camino overtuigd gelovig, hier bij de alchimist staat alles weer ter discussie. Om 23.00 uur (veel te laat voor een pelgrim) ga ik met toeterende oren naar bed.

Morgen kom ik in Baskenland aan met vol zicht op de Pyreneën !

ps: zoals al eerder gemeld, de Fransen weten het politiek gezien ook niet meer. De alchimist heeft een oplossing............neem een kijkje bij de foto's van dit verhaal.

Tekst van Jean-Pierre over ons verblijf bij de Alchimist.

L'alchimiste s'appelle Jean-Gaëtan. Passioné d'astrologie et de spiritualité, il accueille chez lui avec disponilité et grand respect. Au coeur de Navarrenx, sa vaste maison est un hâvre de paîx et de sérénité. J'y retrouve Diny, la pèlerine hollandaise, vue pour la dernière fois à Figeac. Devant une petite flambée dans la cheminéé, nous passons une merveilleuse soirée à discuter avec notre hôte.

L'odeur du jour, celle du pain grillé, toute simple et appétissante.
Chez l'alchimiste, point de formule ésothérique pour faire blondir, puis brunir la tartine !
Comme partout ailleurs, un appareil électrique suffit.

Pour le repas du soir, Jean-Gaëtan a prépare un succulent boeuf bourguignon.
En entréé, il propose un large éventail de crudités accompagnées d'un mélange de céréals exotiques. Une delicieuse tarte aux pommes, confectionnée devant nous dans la soiréé, termine cet excellent souper.

Reacties

Reacties

Jannie

Hace tanto tiempo, maar dan toch nog een berichtje! Pff, wat een mooie verhalen weer Diny, ik geniet er nog elke keer van! Alsof ik ook een beetje op de camino zit (waarom heet die eigenlijk in Frankrijk nog steeds "camino", en niet in het Frans?) Maar goed :P Loop ze nog! Liefs!

Frits van de ligfiets

Dag Diny,
Kijk uit voor de hebergier in Ostabat!
Hij wil graag met je op de foto, maar knijpt in je billen.
Veel plezier.
Frits.

Betty

Hoi Diny,wat geniet ik iedere keer weer van je verhalen, en al die lieve ,mensen die je op je weg tegenkomt ieder met zijn eigen verhaal.En dan nu Basken land inzicht super hoor.Zit je nu op de helft ?

Liefs Betty

je zus wilma

Hoi Diny.
Fijn om te weten dat het jou goed gaat.
Ga maar niet te snel, dan ga je het vast en zeker halen. Wij genieten steeds van jou verhalen en kijken bijna dagelijks. nog anderhalve week dan hebben we groot feest ( os Riej en Sjaak) maar ik kan geloven dat jij elk gevoel voor tijd verloren hebt( Wat Heerlijk lijkt mij dat) Diny geniet er nog maar van, want dit nemen ze jou nooit meer af ,een ervaring voor je hele verdere leven. Zekerb als je zoals ik ervanuit gaat dat je 100 wordt. heel veel lieve groetjes van Wilma.

tine de boer

hallo,
leuk te lezen, mijn broer henk, is gisteren aangekomen in navarrenx. is op 1 mei gestart in maastricht.
krijg elke avond een sms van hem, zodat wij de kaart bij kunnen houden.

veel succes nog

groet tine

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!