Chemin 8 - de Fransen

'Waar komt u vandaan ?' (Een Fransman zal je altijd eerst met u aanspreken,endat pleit voor ze,vind ik). Maar zodra het gesprek vordert is het snel 'jij' op de camino.

'Kijk maar naar de vlag achter op mijn rugzak', is mijn standaard antwoord. De reacties variëren van Luxemburg (dat snap ik nog) tot een keer zelfs IJsland en vaak 'ik weet het niet'. Vervolgens hoor ik dan: 'welke taal spreken ze eigenlijkin La Hollande ?' Het noorden van Europa is voor veel Fransen onbekend terrein zo ondervind ik hier aan den lijve. Hollandis voor een groot aantalFransen toch: tulpen, molens, drugs en de wallen.

Wil je een geanimeerd gesprek met Fransen dan heb ik de volgende tip. Vraag gewoon voor de vuist weg: hoe staat het er momenteel politiek gezien voor bij jullie hier?' Succes verzekerd. Iedere Fransman heeft zo zijn eigen mening en gepassioneerd maakt hij jedaarvan deelgenoot. Nòg beter is een groep Fransen, een kakafonie van uitdrukkingen krijg je over je heen, héél goed voor je Frans.

Niemand heb ik nog positief over 'Sarko' gehoord. Nee; hij krijgt ook niets voor elkaar, zo hoor ik steevast. Gesoebat, achterkamertjespolitiek en politiek gekonkel, dàt is onze huidige politiek. Op mijn vraag 'wie dan' volgt steevast een korte stilte gevolgd door 'we hebben niemand, niemand met lef en visie'. Ik troost ze dan maar wat door te zeggen dat 't in Nederland momenteel niet veel beter is.Samen komen we meestal tot de conclusie dat de EU voor grote uitdagingen staat en dat bepaalde zaken Europees aangepakt moeten worden.

Overigens, Peter had mijn volmacht voor de a.s.verkiezingen opgestuurd.Voor de eerste keer in onze gemeenschappelijke historie mag hij voor mij stemmen en ik zeg je eerlijk; hij magstemmen op wie hij wil, ik weet het ook niet meer. Ik beneven weg, weg van politieke debatten, elkaars vliegen afvangen, polls en wat dies meer zij. Geen krant; geen radio, geen informatie. En het is heerlijk !

Reacties

Reacties

Hanneke

Hoi Diny,
leuk om je verhalen te lezen en even met je op te lopen!
Hoe is het met de voetjes?

wim.rijkers@xs4all.nl

en nu maar hopen dat Pe niet op de PVV (de Partij Voor Vervoort) stemt!
Wanjel ze! Wim

Ria

Ha os Dien,

houden zo, geen radio, geen krant, geen t.v. en geen informatie zou iedereen eens een tijd moeten ervaren.
Ik heb weer gesmuld van je mooie verhalen heel bijzonder.
p.s. ook ik heb stemmen nog nooit zo moeilijk gevonden als deze ronde.

Lieve groet en een kus,

os Rie.

Ger

Ha Dien,
Je doet de mensen dus nog steeds het plezier van je camino-avonturen. Hou vol!
Stemmen moeilijk!!? Maar welnee! Het enige lastige is dat je maar 1 keer mag stemmen! Anders wist ik het wel. Met een uitspraak die je wel eens hoort ben ik het wel eens; de angst regeert! Hoe kleiner de wereld lijkt te worden, hoe afgeschermder de eigen tuin moet worden. Ik ben benieuwd hoe andere Europeanen die je tegenkomt op de camino hierover denken. Is men in alle Europese landen bang om hun lot (gevoelsmatig) in Europese handen te geven?

Voor het overige, ga lekker door!
Groetjes,
Frère Ger.

Leo en Peetje.

Diny,

Wij volgen met veel indruk jou reisverhalen, wij hangen aan jou lippen, het is mooi om een stukje beleving wat je meemaakt zo vol passie op papier te krijgen, diny ga zo door. pluk de dag, geniet van de omgeving de mensen om je heen, neem op zijn tijd een moment van rust,en veel goede gezondheid voor onderweg!
Wij blijven je volgen.

Een dikke kus van Leo en Peetje.

Pé Philipsen

Hé Diny,

Maak je geen zorgen. Die stem komt prima op zijn plaats.
Geniet ze,

Pé

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!