Chemin 6 Figeac - Gréalou

De meesten gaan vandaag een etappe van 30 km maken, ik niet; ik doe er 20 en dat is tot Gréalou. Ben er blij om want het is bloedheet. Mijn beste vriend is bovendien topzwaar met eten en drinken vandaag want het is Pinksteren en vandaag én morgenzijn alle winkels gesloten.

Tijdens de middag pauze passeert een groepje van zes die ik al vaker ontmoet heb onderweg, Ik pak me weer op, ga de bocht om en jawel.........daar staat de Berlingo én Régine ! Ik steek mijn dik ingepakte wijsvinger op en ze roept; 'Mais non, la Hollandaise ! Dat was nou het groepje van mijn' zus, zegt ze.

Om half 4 kom ik aan bij mijn overnachtingsadres: Atelier des volets bleus (het atelier met de blauwe luiken). Het ziet er leuk en tegelijktijd ook grappig uit. Op het bankje voor het huis heeft zich al een echtpaar geïnstalleerd, zij logeren hier ook, Dan en Anne uit Canada. Het blijken schatten van mensen te zijn. Dit jaar lopen ze het Franse stuk, vorig jaar hebben ze het Spaanse stuk gedaam. Ik moet me melden bij de buren want de baas is er niet vandaag. En zo maak ik kennis met Joël, een lieve, rustige jongen die de honneurs waarneemt.
We betreden de woning. In één woord; geweldig! Kon zo uit een woonblad komen. Esther, de eigenaresse, is kunstenares en dat is te zien. Alle kleuren van de regenboog heeft ze gebruikt en ontelbare kleine spulletjes en handige dingetjes hebben met veel gevoel voor smaak en styling een plekje gekregen. Dit huis heeft een ziel, hetvoelt weldadig aan.

En dan rond 17.30 uur komt Esther toch even kijken. Esther, 58 jaar; druk, levendig, lachen, gewoon een lekker gek mens. 'Sorry jongens, ik heb even geen tijd, maar jullie vinden het wel hè ?' En zo staan we met z'n vijvenom 19.00 uur in Esther's huis te koken en we doen of we thuis zijn, want dat was haar voorwaarde. Om 19.30 uur komt er nog een jong stel uit Lyon binnenlopen, ja hoor, zeiden we in koor, jullie kunnen ook blijven, we snijden nog wel wat groenten bij. Het werd een hele leuke avond. Morgenvroeg om 8 uur is het ontbijt, dan komt Esther zelf, zozei ze.

Na eindelijk een goede nacht geslapen te hebben (en iedereen deze keer zo blijkt)zijn werond 8.30 uur klaar voor vertrek. Esther pakt de accordeon een speelt een deuntje voor het huis als afscheid van haar gasten: 'Ik heb helemaal geen zin om te vertrekken' laat ik me ontvallen. 'Dan blijf je toch lekker hier', zegt Esther. Ik zeg meteen 'ja'. 'Weet je', vervolgt ze, 'ik ben helemaal aan de pin, moet met mijn zoon weg en vandaag wil ik geen gasten. Als je Joël meehelpt en je schenkt nog 's een glaasje voor een dorstige pelgrim die hier binnenvalt, vind ik alles goed en blijf nog maar lekker gratis logeren komende nacht'. Doe maar of je hospitalera bent en zeg maar dat je volgeboekt bent dan heb je lekker het rijk voor jezelf. Ohja, hier hangt de sleutel van de kerk.Die komen pelgrims wel eens vragen'........Het is te mooi om waar te zijn.

En zo zit ik hier in Gréalou onder de parasol op een bankje voor het lieve huisje met de blauwe luiken. Gréalou; nog geen stipje op de kaart; een kerk met een typisch Frans pleintje met hoge lindebomen, een schooltje en wat huizen, amper 250 inwoners. Met de auto zou je er zo aanvoorbij rijden maar als pelgrim lopend over de GR65 zie je dit allemaal wél.

Vandaag is mijn eerste vrije dag. Ik voel me een echte geluksvogel !

Reacties

Reacties

Ria

Diny,
wat weer een prachtig verhaal.
Het hoeven niet allemaal ontberingen te zijn, je mag ook relaxen als je het slim aanpakt.
Geweldig.

Liefs,

je zusje Ria.

esther en ton

Hoi Diny,
een waarheid als een koe, die laatste zin van je: "met de auto rijd je overal zo voorbij maar te voet...."
(Lijkt me wel moeilijk om lotgenoten te vertellen dat het huisje volgeboekt is terwijl het dat niet is.)
Ik heb nog een interessante mededeling voor je: vandaag heeft de kaakchirurg mijn kies TOCH getrokken, je weet wel die van januari. Gaat die van jou wel goed? Ik hoop het voor je.
Een stevige omhelzing van je verjaarsgenote

annie peeters-janssen

Ha Diny,

Ik word er helemaal stil van: van je verhalen smul ik méér, als van die 2 heerlijke beschuiten met aardbeien die ik net verorberd heb. 'k Sluit me bij jullie Wil aan: bundel ze maar, zodat ook anderen van dit moois mogen meegenieten. Diny, veel geluk en pluk de dag!
Groetjes, Annie

Jannie

Madre Mia Santa Maria Jesús!! Wat een geluk zeg! Ik denk niet dat iemand dat nog meer meemaken, zo van pelgrim om te schakelen naar hospitalera. Geniet ervan en veel succes verder nog! Ik blijf je op de voet volgen (oooh, wat een slechte woordspeling :P) !

Liefs

Betty

Ha Diny, wat geweldig al die verhalen ik geniet er van wat je allemaal mee maakt en gelukkig jij ook want ook dat hoort bij de reis.Het is niet alleen afzien.Heb echt bewondering voor je om zoveel kilometer te lopen en al die pelgrims die onderweg zijn en maar een doel hebben te gek gewoon.Geniet er van al zal het soms zwaar zijn maar ook dat lukt jou.ik blijf je volgen.
Liefs Betty

Nelly

Hoi Diny,

Ik sluit me aan bij alle andere reacties, want heel veel is al gezegd over wat je doet en hoe je ervan geniet. Ik volg je "pad" met heel veel spanning en nieuwschierigheid. Je bent een kei!

Geniet van de mensen, natuur en de sport en blijf de verhalen opschrijven zodat ze niet verloren gaan.

Groetjes Nelly

Ellen

Die pelgrims van tegenwoordig, die maken er gewoon een vakantie van. Schande!

veel groetjes

Ellen (uit Montpellier)

esther marcoux

salut diny !
c'est Joël qui nous a découvert ton blog où tu dis tant de belles chose,.........
Nous sommes assis devant l'ordi et avec Joël on rafraichit les souvenirs.....
Est-ce que tu as gardée ton tissus protège-épaule contre le soleil brulant du mois de mai que nous avons coincés sous ta casquette qui ne te protégeait pas beaucoup ? Tu avais l'air d'une vraie aventurière !

bon, diny,
nous t'embrassons très fort, Joël et moi
et peut-être un autre jour au banc devant la maison....
esther

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!