Chemin 4 (Conques - St.Roch (na Décazeville)

Conques, zoals gezegd een MUST. Google zelf maar als je meer wilt weten. Het was druk, té druk eigenlijk. In de eetzaal s'avonds waren we wel met 100 personen. Na de completen, de humoristische uitleg van het prachtige timpaan door een van de broeders en het orgelconcert zit ik nog even op het pleintje voor de kathedraal met Elly, een van de Duitse Istanbul dames. Onlangs heefteen vriendin zich bij hen gevoegd,Gertrud uit Rotweil. Sindsdien loopt het niet meer zo lekker. Ik hoor het lijdzaam aan. Met Elly zou ik kunnen lopen, het is eenbijzondere meid. Overigens, in het schijnsel van de straatlantarens heeft Conques 100 procent het Anton Pieck- of Efteling gehalte. Zeg 't maar.

s'Morgens ontbijt ik met mijn Franse vrienden. Voor hen is Conques dit jaar het einde van de camino. Ik ga alleen verder. Het is er niet meer van gekomen afscheid van elkaar te nemen en dat isbeter zo. Om 8 uur vertrek ik met het mooiste weer. Jacobus tracteert zijn pelgrims op een lekkere kuitenbijter. Stijl omhoog gaat het naar de kapel van de Sainte Foy, de beschermvrouwe van Conques. Bij aankomst mag je de klok luiden! In de schatkamer van Conques liggen haar relieken. De meningen lopen uiteen of ze gekregen dan wel gestolen zijn van de stad Agen. In ieder geval is Conques er al jaren goed mee en brengt het geld in het laadje.

Op een splitsing vraag ik 2 heren welke kant de route opgaat. In het Engels antwoorden ze dat ze geenFrans spreken en dat ze uit Nederland komen. 'Jij komt uit het zuiden', zegt een van beiden, 'en jij uit N-Holland volgens mij', antwoord ik. Theo en Anne, twee stoere knapen uit Hensbroek, helemaal vanuit N-Holland tot hier gelopen, meer dan 1000 km. Niet te geloven, maar hij is de collega van de man van mijn vriendin Wilma. Was ik een half uur later vertrokken dan zou ik ze nooit ontmoet hebben. Bestaat toeval of niet? Nee, zo is mij meermaals op het hart gedrukt, dit is nu typisch de camino !

Mijn beste vriend was ie, mijn rugzak, maar vandaag met wel 27 graden even niet. Hij lijkt wel 2x zo zwaar. Dat beloofd nog wat. Ikga bijna terug verlangen naar de kou op de Aubrac. In enkele dagen 1000 mtr gedaald en 20 graden temperatuurverschil.

Als ik de berg afkom bij Décazeville zie ik beneden het ziekenhuis liggen. Het lijkt me een goed plan eens een deskundige naar mijn vinger te laten kijken. Ik heb ervaring met Franse ziekenhuizen opgebouwd en dus loop ik linea recta de urgences (eerste hulp) binnen. Een allervriendelijkste verpleegster helpt me meteen en ik word gerustgesteld. Mijn vinger wordtnog eens flink ontsmet en ze draait er wel 2 mtr verband omheen. Als reserve krijg ik nog een rol verband mee. Betalen ? Nee hoor, pelgrims hoeven niet te betalen. Als dank vraag ik of ze met mij en mijn deskundig ingepakte vinger op de foto wil. Dat wil ze wel. Ik pluk een meneer uit de wachtkamer. De verkeerde bleek achteraf; blind aan één oog en nooit een digitale camera in handen gehad. Eind goed, alles goed, na 5 popingen lukte het toch. Hij was helemaal trots op zijn prestatie.

Op naar Corinne la Pélerine. Dat beloofd veel goeds..........en het is heel goed zo blijkt als ik aankom. Zelf is ze naar Santiago én naar Rome gelopen (en nu is Jeruzalem aan de beurt) en weet ze precieswat een pelgrim nodig heeft. Ik krijg meteen een teil met ijskoud water om de opgezwollen voeten te koelen. Ze heeft haar huisje prachtig en zeer creatief ingericht met allemaal oude spulletjes. Het ademt sfeer.
Ze is van de bio, bio. Haar wc is bewonderenswaardig. Een echte ouderwetse poepdoos. Een schep zaagselzorgt ervoor dat je niets ruikt.. Het is écht zo,ik heb het uitgeprobeerd.

En nu zit ik hier te schrijven, in de zon, op de trappen van de St Roch kerk in 't piepkleine dorpSt. Roch (20 inw), tegenover haar huis. Vanuit de kerk klinkt muziek. Groot op de muur van haar woonkamer staat geschreven: Ici et Maintentant - Hier en Nu. En dit is zo'n moment.

Morgen hoop ik Figeac aan te komen.

Reacties

Reacties

ria

Prachtige en bijzondere verhalen Diny. En ik ben het met je eens toeval bestaat niet.
Wat moet ik verder nog zeggen. Ik lees je verhalen met be- en verwondering. En geniet van je schrijfstijl.
In gedachten ben ik zo nu en dan bij je.
Liefs van je zusje
Ria.

marianne v.

Lees je verhalen met bewondering en lichte afgunst. Jij doet wat ik zou willen dat ik durfde. Ken je de Griekse dichter Kavafis? Ik zeg het hem na: Als je de tocht aanvaardt naar Ithaka, wens dat de weg dan lang mag zijn, vol avonturen, vol ervaringen. Ik geniet van je avonturen!
Na de zomervakantie zullen we elkaar weer treffen in Deurne, en daar verheug ik me op.
Marianne Vekemans

Frits / Sittard

Nog even en je bereikt het moment dat je wenst dat de weg nooit ophoud.
"Het eindpunt bevreesd mij meer dan dat het me wenkt"
Ultreya.
Frits
Als ik weet waar je uithangt dan bel ik je.
Ik heb ook een miam miam do do hier!

je allerliefste zus wilma (hi hi)

Heej Diny

Ik snoep van jou verhalen heerlijk!
En krijg er geen buikpijn van, al moet ik er zelf niet aan denken om dit te doen.
Wel zou ik best af en toe een paar uurtjes met je mee willen lopen.
Ook je manier van schrijven is erg mooi.
Je zou van al je reisverhalen best een boek(je) kunnen
uitbrengen!
Zodat er meer mensen van kunnen smullen.

Diny het ga je goed heel veel groetjes en een dikke knuf van je zus.

mam

lieve Diny.

het gaat goed met ons.
wij zijn nu bij wilma en leon.
We hebben net de koffie op.
Ik heb jou verhalen gelezen en vindt ze prachtig.
Zelf heb ik het eerste stukje getypt(knap he!)
Ik ga het ook proberen om dit de volgende keer helemaal zelf te doen.
Kost wel heeel veeel tijd maar dat heb ik er graag voor over.
Een mens is nooit te oud om te leren nietwaar?
Ik wens jou een hele fijne en voorspoedige pelgrimstocht.
En doe de groeten aan Jacobus van ons!
Groetjes van jou Pap en Mam.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!