Limburg 2 - le Limbourg 2

En zo verruilden wij het Spaanse land dus noodgedwongen voor het Limburgse land. Goed. Wel altijd een gok; wat doet het weer ?

Nou, ik kan melden, het weer deed het uitzonderlijk goed. Japanners zouden zeggen: het was een ‘golden week', een bloesem-kijkweek, ja dat was het. Een perfecte (trainings)week met slechts één minpunt; de regenspullen zijn niet getest. Inderdaad, het kan slechter.

Zeg nou zelf, plaatsnamen als Chèvremont en Einighausen, om maar wat te noemen, doen je bijna vermoeden dat je in het buitenland bent . En Spanje deed tóch nog mee; de zusters in Maaseik en Sittard en ook de gîte in Houthem St. Gerlach, verwelkomden ons als echte pelgrims op weg naar Santiago de Compostela. Ook Jacobus zelf liet zich niet onbetuigd en schoot ons op het juiste moment te hulp.

Zittend op een bankje op het marktplein van Nieuwstad komt er in de verte een ligfiets voorbij. ‘Dat lijkt me wel wat', zei Peter met twee beblaarde hakken. Een paar tellen later staat de bewuste ligfiets voor onze neus. Als lezer van mijn weblog had Frits (Santiago-fan in hart en nieren) uitgerekend dat wij hier ergens zouden lopen. Frits werd een geschenk uit de hemel; Peter liggend en trappend naar Sittard en Frits te voet terwijl hij, waar nodig, borden en palen beplakte met Santiago-stickers. Ook vertelde Frits terloops dat het regende op La Gomera.....

Verder heel veel natuurschoon, leuke overnachtingen en nogdrie toevallige ontmoetingen meer onderweg. Zie de foto's onder Limburg 2.

Met drie keer per dag koelen van mijn achillespezen en het opmaken van mijn paklijst onder het motto ‘wat je niet meeneemt, is meegenomen', maak ik me klaar voor vertrek op 8 mei. Un peu nerveux, ik moet het eerlijk toegeven.

Even nog uitstel van executie want dat weekend ben ik nog eerst te gast bij Guillaume en familie in hartjeParijs. Op 11 mei begint de tocht dan écht.
___________________________________________________________________________

Et ainsi, par la force des choses nous échangions l'Espagne pour le Limbourg. Pourtant un risque ici; quel temps ferait-il? Alors, je peux t'informer qu'il faisait exceptionnellement bien. Les Japonais diraient: ce fut‘une semaine dorée'; une semaine plein de floraison, oui, c'était vraiment ça. Une semaine d'entraînement parfaiteavec qu'un seul mauvais point: les vêtements de pluie ne sont pas testés. En effet, il peut être pire.

C'est vrai, avoue-le, toponymes comme Chèvremont et Einighausen pour ainsi dire, te croient être à l'étranger. Et tout de même l'Espagne y participait encore. Lles sœurs à Maaseik (B) et Sittard (NL) et aussi la gîte à Houthem-St.Gerlach, nous accueillait comme des pèlerins en route pour St. Jacques de Compostelle.

Aussi St. Jacques payait de sa personne et nous prêtait de l'aide au moment à point. Assis sur un banc à la place de Nieuwstad on voit passer de loin un vélo couché. ‘Ça serait idéal', disait Peter ayant deux talons empoulés. Quelques secondes après le vélo en question est sous notre nez. Comme lecteur fidèle de mon blog, Frits (fan de l'âme de St Jacques) avait calculé qu'on devrait être quelque part dans ces environs. Frits devint un présent du ciel; Peter en pédalant couché vers Sittard et Frits à pied lorsqu'il collait, où nécessaire, des panneaux et réverbères avec des autocollants de St. Jacques. En passant Frits nous informait qu'il pleuvait sur l'île deLa Gomera.

Ensuite beaucoup de beautés de nature et deux rencontres surprenants en plus. A voir sous photos Limburg 2.

En glaçant mes talons d'Achille trois fois par jour et en dressant ma liste du matériel de randonnée sous la divise: ‘partez léger', je me prépare pour le départ le 8 mai. Un peu nerveuse, je l'avoue franchement. Un peu sursis, car je passe le weekend chez Guillaume et sa familleau coeur deParis. Le 11 mai la marche commence vraiment.

Frits (die uit d'n hemel)

Veel goeds voor onderweg en sterkte( of net niet) voor diegene die moederziel alleen achterblijft.
Frits.
O, ja Compostela is met een L .(in , t nederlands.)

Ria (os Rie)

Hallo Diny en Peter,

wat een prachtige verhalen weer en mooie foto's.
Ongeloofelijk al die "toevallige" ontmoetingen.
De bloesems en het "Limburgsche "schoëne landsjap",
geweldig wat een week.
En voor Peter een schitterende redding die fiets.
Diny ik bel je van de week nog en zie je denk sowieso op woensdag. Succes met je overwegingen wat wel en wat niet mee te nemen bij je Santiago tocht.

Liefs,

Ria.

Jana

Ma très chère Diny,

vandaag is dan dé grote dag: enfin je "tour de Paris-Santiago" is begonnen! Ook dankzij Mieke's mondelinge tussenberichtjes ben ik prima op de hoogte en hoorde ik dat je erg zenuwachtig bent/ was - maar nu is de spits eraf - en dan hoop ik niet die van je schoenen! :) - en ik ga ervan uit dat je lekker onderweg bent en straks iedere dag wat meer ontspannen wordt. Had je nog 'n leuke tijd bij Mdm. Vidal en Guillaume ? Heb je je ontstoken knie "wieder gut im Griff" ? Nou, ik hoor c.q. lees het wel allemaal t.z.t. op je geweldige blog ! Geniet er vooral van je bijna-kruisriddereervolle-voettocht en bijt goed door alle blaren heen ! Hou je taai en "bleib sauber" !
Heel veel liefs en groetjes van JANA - je pense à toi !

Maria C.

beste Diny,

Je bent al weer een hele tijd weg op school. En wat heb je veel ondernomen en meegemaakt. Geweldig. Ik kijk naar al die foto's en lees je uitgebreide verslagen. Ze maken nog eens te meer duidelijk dat jij een echt 'mensen-mens' bent. Ontmoetingen en contacten zijn wezenlijk in jouw leven.
En dan ben je vandaag al weer 6 dagen echt op bedevaart. De tocht waar je zo naar toe geleefd heb. Geniet ervan en verrijk je leven met alle ontmoetingen ook die met jezelf, die niet zal uitblijven.
Wij op school gaan stug door. De examens zijn een uur geleden begonnen; Maurice is afgelopen vrijdag getrouwd en Mirjan viert haar 34e verjaardag in Singapore. Zo beleven we ook wel van alles, maar niet vergelijking met jou.
Diny, het ga je goed tijdens jouw tocht. Ik hoop dat het Jacobusvirus jou blijft inspireren en louteren waar dat nodig mocht zijn.
Maria Crompvoets