Montpellier 11 - Retour 2

Ik was opgelucht maar dat was van korte duur. Vrijdagochtend in mijn laatste les verneem ik pas het nieuws over de vulkaan op IJsland. Iedereen bleek op de hoogte te zijn, behalve ik. Die vulkaanuitbarsting zouzorgen dat die stakendejongens van de SNCF, ja nou nét die, mijn redding zouden worden. Maar dat wistik nog niet.

Low-cost carrier Ryanair geeft slechts zuinig informatie. Het ziet er niet best uit, zo concluderen ook Ellen en Lub. Vliegen is geen optie de komende dagen. Blijft over, jawel, de trein.

Vrijdagavond 21.00 uur. 'Zeker', zegt de mevrouw van de informatie, 'morgen is er TGV naar Brussel'. Of er plaats is ? Ze loopt mee naar de kaartjes automaat. Zaterdag én zondag tonen: volgeboekt. 'Geen paniek', zo stelt me gerust, 'koop gewoon een kaartje voor maandag en stap zaterdag op de trein'. Prijs: € 227,50 ! Oeps, dat is wel heel veel geld. Als ervaren conductrice weet ze hoe de hazen lopen. Nou, die lopen niet hard, verzekert ze mij. Meld je bij instappen anders gewoon bij de conducteur......

Zo stap ik zaterdagmiddag 11.57 uur op de trein naar Brussel zonder kaartje. Mijn ervaren conductrice had gelijk. Als er aleen conducteurzou zijn, hijzounooit door die mensenmassa heen kunnen komen. De trein zit tot de nok toe vol.

Ondertussen zoeft het Franse landschap voorbij. Buiten schijnt de zon en binnen wordt het toch nog gezellig. We zijn per slot elkaars lotgenoten endat schept een band.
Frankrijk, per slot van rekening ook het land vande 'broederschap'.

Precies 12 uur later ben ik weer thuisdankzij die jongens van de SNCF.
En nog goedkoop ook.
----------------------------------------------------------------------------------------
J'étais soulagée. Mais c'était de courte durée. Vendredi-matin pendant mon dernier cours on parle de la dernière nouvelle du volcan. Tout le monde était au courant, sauf moi. Cette éruption me renvoie aux gars de la SNCF, mon seul recours. Mais je le savais pas encore.

Parcimonieusement low-cost carrier Ryanair informe ses clients. 'Ça n'a pas l'air d'aller marcher', concluent aussi Ellen et Lub. Pour les prochains jours l'avion n'est pas une option. Il reste, eh bien oui, le train.

Vendredi soir, 21.00 h. 'Ah , oui', me dit la madame de l'accueil, 'demain il y aura un train pour Bruxelles'. S'il y a de la place ? Elle m'accompagne au distributeur de billets. Train complet, samedi ainsi que dimanche. Elle me rassure, 'ne paniquez pas. Je vous conseille d'acheter tout simplement un billet pour lundi et monter dans le train samedi'. Prix: € 227,50. Ouf, c'est trop cher! Ma controleuse expérimentée est bien informée. Elle sait qu'il y aura peu de contrôle. Vous montez et vous allez après au conducteur pour acheter un billet....
Elle a eu bien raison. Il aurait été impossible pour un contrôleur de passer dans un wagen si bondé. Elle m'avait bien renseigné.

Entre-temps le paysage français défile. Au dehors il y a un beau soleil. Au dedans l'ambiance devient plus chaleureuse. En fin de compte on est tous dans la même galère. Ça fraternise. La France, au bout du compte estaussi le pays de la fraternité.

Douze heures plus tardpileje suis chez moi, grâce aux gars de la SNCF.
Et bon marché en plus.

Reacties

Reacties

Betty

Hoi diny je hebt nog mazzel gehad .Mariska zit in Toronto en ik paste op de kinderen en zaterdag zou ze weer thuis komen maar ze zit er nog en het kan wel vrijdag worden voordat ze weer thuis komt.Ja en een trein kun je dan niet nemen daar schiet je niet zoveel mee op.Wat is de tijd toch snel gegaan dat je nu alweer thuis bent.Heerlijk weer z'on ervaring ben best een beetje jalours op je.Nu lekker met Peter op vacantie?Lopen,lopen,lopen.Ik ga volgende week met Hennie uit Friesland een stuk lopen van het Pieterpad.
Veel plezier op cran canaria?

Lieve groet
Betty

Ellen

Je begrijpt, we zaten hier in de Dordogne het hele weekend benieuwd te zijn of je nog thuisgekomen bent. Maar dat is gelukkig goed gegaan. Nu natuurlijk weer benieuwd of jullie morgen weg kunnen komen!

We hebben een leuke tijd met je gehad in Montpellier. Je weet, altijd welkom

veel groetjes en fijne vakantie (als het allemaal lukt!)

Ellen

Frits Jansen

Dag Diny,
Zo zie je maar, er gaat niets boven je eigen voeten.
Die doen het altijd.
Fijne vakantie en geniet van de gr65.
Frederique.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!