Montpellier 7 - Rokjesdag - La journée de la jupe

Vandaag zou het rokjesdag moeten zijn in Montpellier. Rokjesdag, ooit bedacht door Martin Bril (jawel, hij blijft me gezelschap houden). Die ene dag in het voorjaar dat alle vrouwen als bij toverslag een rok dragen met daaronder blote benen. Maar Martin kennen ze hier niet en zo lopen de dames dus nog in winterkleding over straat ondanks het prachtige lenteweer vandaag.

Toch heeft de Franse actrice Isabelle Adjani geprobeerd ook in Frankrijk een nationale rokjesdag in te voeren. Niet vanwege het mooie weer. In het filmdrama 'La journée de la jupe' speelt Adjani de lerares die de autoriteiten en haar leerlingen in een arme Franse voorstad met pistool gijzelt om ze tot nadenken te dwingen. Ze eist een nationale rokjesdag waarop meisjes (lees: moslima's) worden aangemoedigd zich vrouwelijk te kleden.

Een film waar je kippenvel van krijgt. Een deprimerende milieuschets met veel blaffend argot (straattaal) die je tot in ’t puntje van je tenen laat voelen wat onze uitdaging is de komende decennia; hoe lossen we het integratieprobleem op ? Een groot actueel thema hier in Frankrijk. Zo prangend dat het onlangs onderwerp van nationaal georganiseerde discussies was. De gemoederen liepen hoog op en het nationale debat is uiteindelijk op niets uitgelopen. La douce France, het land van vrijheid, gelijkheid en broederschap zit midden in een identiteitscrisis.
Ik woon hier tegenover het centraal station, een uitstekend decor als illustratie voor dit probleem.

Maxima zei een tijd geleden: dé Nederlander bestaat niet. De Franse haan heeft echter meer trots dan de Hollander op klompen. Zijn de Fransen arrogant ? Nee, ze zijn eerder trots op hun land en erfgoed, meer in ieder geval dan wij Hollanders.

La journée de la jupe, de dag van de rok; ga 'm zien.

Aujourd'hui il aurait dû être 'rokjesdag' à Montpellier. Un terme inventé par Martin Bril, un chroniqueur hollandais. Martin, (oui oui, il ne cesse de m'accompagner). ‘Rokjesdag’, le premier jour en printemps à laquelle sur le coup toutes les femmes portent une jupe et ont les jambes nues. Mais ici on ne connaît pas Martin. Malgré le beau temps qu'il fait aujourd'hui les femmes portent leurs vêtements d'hiver.

Pourtant l'actrice Isabelle Adjani a essayé d'introduire une journée de la jupe en France. Pas en raison du beau temps. Dans le drame 'la journée de la jupe' Adjani joue le rôle du professeur qui prend en hôtage avec un fusil les autorités et ses élèves afin de les forcer à réfléchir. Elle exige une journée nationale de la jupe lors de laquelle les filles (lire: les musulmanes) sont encouragées à s'habiller selon un caractère féminin. Un film qui donne vraiment la chair de poule. Un tableau déprimant avec beaucoup d'aboiements en argot qui montre jusqu'au bout de doigt notre défi pour les prochaines décennies.

Récemment ce grand thème a déclenché une grande polémique en France qui malheureusement a échoué. La douce France, le pays dont la devise est liberté, égalité et fraternité est en plein crise d’identité. Ici j'habite en face de la gare. Le décor par excellence pour illustrer ce problème.

Il y a quelque temps que Maxima (épouse de notre dauphin) le disait déjà; le Hollandais de souche n’existe pas. Le coq gaulois a plus de fierté que le Hollandais aux sabots en bois.
Les Français sont arrogants ? Non, il sont plutôt fier de leur pays, de toute façon plus que nous les Hollandais.

La journée de la jupe; vas-y pour le voir.
Afficher l'image en taille réelle

Frits Jansen

Mogen wij dan in korte broek?
Ultreya

Jannie

Over een aantal maanden verkrijgbaar bij bol. com, de reis van Diny :D Madre mia, wat een leuke verhalen!! Ik zie ze graag komen! Nog veel plezier en mooie ontmoetingen!

Mieke

Wat een leuke verhalen!! Als je ooit genoeg krijgt van het onderwijs, kun je altijd nog columns gaan schrijven!! in de voetsporen van Martin Bril!!

Geniet nog even van Montpellier, want de tijd vliegt.