Montpellier 2 - C'est la vie

Ik ben vaak in Frankrijk ' geland' maar nog nooit per vliegtuig. Deze keer dus zonder de vertrouwde borden: Metz, Nancy, Dijon, Lyon. Deze keer ook niet met Peter. Geheel onverwacht kreeg ik gezelschap van Martin. Net voor vertrek in Weeze kruisten zich onze blikken. Met zijn typische wat norsige blik vroeg hij: neem me in godsnaam mee.

Ik was meteen verkocht. Gezelschap van Martin staat garant voor genieten. Genieten van korte, komische, ironische en soms ontroerende verhaaltjes. Martin is zo iemand als Toon Hermans maar dan in boekvorm. Tot een jaar geleden was hij de beste columnist van Nederland. Martin hield van Frankrijk, het Franse leven en de daarbij behorende mores. Hij had er een tweede huis. Daarover heeft hij veel prachtige stukjes geschreven.

Ondanks het grijze wolkendek had ik door Martin's gezelschap een bijzondere reis en maakte ik een zachte landing in La Douce France.

Helaas, Martin Bril is niet meer. Vorig jaar overleed hij aan kanker, slechts 50 jaar jong. C' est la vie, ik hoor 't hem zeggen.

-------------------------------------------------

Je suis souvent arrivée en France mais jamais en avion. Ainsi cette fois-ci sans les panneaux familiers Metz, Nancy; Dijon, Lyon. Cette fois-ci pas non plus avec Peter. Totalement inattendu Martin fut mon compagnon de voyage. Juste avant le départ à Weeze nos regards se sont croisés. Avec son regard typique un peu bourru il m'a demandé: au nom de dieu emmène-moi. J'étais aussitôt séduite. La compagnie de Martin garantit toujours un bon moment. J'apprécie ses petites chroniques comiques, ironiques et parfois émouvantes. Martin est pour ainsi dire type Toon Hermans sous forme de livre. Jusqu'à il y a un an il était le meilleur chroniqueur de la Hollande. Martin aimait la France, sa mode de vie et connaît bien ses moeurs. Il y avait une maison secondaire. Il a écrit beaucoup de belles petites histoires là-dessus.

Malgré les nuages gris et monotones j'ai eu, grâce à son agréable compagnie, un voyage spécial et un atterissage doux dans La Douce France.

Hélas, Martin Bril n'est plus parmi nous. L'année passée il est mort d'un cancer. Il n'avait que 50 ans.

C'est la vie. Je l' entends le dire.

Mieke

Diny, heel mooi wat je schrijft.....